Lenfödem Tedavisi Nedir?

Kan kalbin pompa gücüyle bedene pompalanınca arterler aracılığı ile bütün bedene dağılır. Geri yine kalbe gelir iken daha sıvı olan kısım venlerle ,daha koyu olan kısım ise lenf damarları ile kalbe gelir. Venlerde problem olursa varis oluşur, lenflerde sorun olursa lenfödem olur.

Lenfödem: Lenfatik dolaşımın bazı durumlarda doğuştan bazı durumlardade enfeksiyon ve cerrahiler ardından bozulması sonucu, proteinden varlıklı sıvının birikimi olarak tanımlanabilir.

Lenfödem Nedenleri Nelerdir?

Lenfödem bazı durumlarda doğuştan olabilir ve fil hastalığı olarak bilinir. Lenfödem meme cerrahisi ardından, karın ve pelvik organ cerrahileri ardından, mafsal protezlerinden sonra, radyoterapi ve enfeksiyonlardan sonra da sık görülür. Çıkarılan lenf bezi adedi ne kadar çoksa, radyoterapi ne kadar geniş alan uygulanırsa risk o kadar artar.

Ne Zaman Gelişir?

Doğuştan olan lenf ödem yaşamın rastgele bir döneminde oluşabilir. Cerrahi ardından olanlar operasyondan derhal sonra yada daha çok 1-2 sene sonra yavaş yavaş gelişir.

Belirtileri Nelerdir?

Kolda sıkışma ya da dolgunluk hissi, ağrı, ağırlık, karıncalanma, şişlik ve kızarıklık, kol, el ve el bileğinde hareket zorluğu, saat, yüzük ya da bileziğin sıkması, deride gerginlik hissi, buna bağlı sorun ve huzursuzluk.

Yavaş yavaş şiştiğinde ölçüm yapılmadıkça, hasta, hasta yakınları ya da hekim doğrulusunda fark edilmeyebilir. Gözle fark edildiğinde çap farkı tedavi edilmesi gereken seviyeye gelmiş olabilir.

Şişlik çok artarsa lenfödem olan bölümde akıntılar ortaya gelebiilir ve buna cildin gözyaşları denir. Buralar enfeksiyona açık bölgelerdir.

Nasıl Korunabilirim?

Lenfödem gelişimini eskiden kavramak olası değildir. Fakat lenfödem riski olan ameliyatlardan evvelce hastayı bilgilendirmek yararlı olur.

Hiçbir şişliği ihmal etmeyin, derhal fizik tedavi hekiminize başvurun.

Kolunuzu temiz tutun, cilt bakımı yapın.

Banyo ardından ve gün içersinde cilde nemlendirici sürün. Nemlendirici alkol, parfüm, mineral yağ, talk, lanolin içermemelidir.

Manikür yaptırmayın. Tırnak etlerini kesmek yerine geri itin.

Riskli kol ile ovma, çekme, itme gibi yinelayıcı hareketlerden kaçının.

Ciltte sıyrık, çizik, böcek ısırığı olursa, sabun ile yıkayıp temiz tutun ve koruyun. Anti-bakteriyel krem kullanın.

Açık yara varsa temizleyip kapatın. Hafif yanıklarda soğuk program ardından, sabun ve su ile yıkayıp, koruyun.

Enfeksiyon açısından, kızarıklık, şişlik, ısı artışı, duyarlılık ve ateş gibi sendromlara karşı uyanık olun, derhal hekiminizu arayın.

Koltuk altı ve bacak kıllarını temizlerken elektrikli traş makinesi kullanın (tüy dökücü krem, ağda ya da jilet değil).

Kolunuzu güneş yanığından koruyun. Güneşten koruyucu kremler kullanın ve güneş altında uzun vakit kalmaktan kaçının.

Kullandığınız kremlerin kozmetik olmamasına özen gösterin. İçindeki ideal olmayan maddeler alerji ve yara oluşumuna namacıyla olabilir.

Böcek, arı ısırığı ya da kedi tırmalama riski olan yerlerde ilgili olun. Eğer ısırık olursa, cildi temizleyin, kolu kaldırın, soğuk uygulayın ve hekiminize başvurun.

Cildi tahriş edecek şeylerden kaçının.

Fırından çıkan kapları, sıcak tencereleri tutarken kesinlikle koruyucu eldiven kullanın. Kaynayan su ve mikrodalga fırından çıkan besinlerin buharına ilgi edin.

Banyoya girmeden evvelce akan suyun ısısını başka kolunuzla kesinlikle denetim edin, çok sıcak su kullanmayın.

Banyoda keseleme, lifleme yapmayın.

Sauna, kaplıca gibi çok sıcak bölgelerden ya da yazın aşırı sıcakta dışarı çıkmaktan kaçının.

Her türlü sıcaktan uzak durmaya çalışın !!

Ev ve bahçe işleri yapar iken eldiven kullanın.

Dikiş dikerken parmaklarınıza koruyucu yüzük takın.

Riskli koldan aşı olmayın, tansiyon ölçtürmeyin, kan aldırmayın.

Sıkı giysi, eldiven ve mücevher takmaktan kaçının.

Riskli kol ile çanta ve dosya taşımaktan kaçının.

Omuza baskı yapmayan, geniş askılı iç çamaşırı

Kolunuzu belli bir pozisyonda uzun vakit tutmayın. Kolu askıda tutmak gibi hareketler kolunuzda kısıtlanmaya ve şişliğe namacıyla olur.

Yolculuğa çıkarken basınç kolluğu kullanın.

Şişerse Ne Yapmalıyım?

Hemen hekiminize başvurun, daha evvelce bu tecrübesi yaşamış bile olsanız, fizik tedavi hekiminiz doğrulusunda dşayetlendirilmeniz ideal olacaktır.

Lenfödem nasıl anlaşılır: Lenfödem ilerlemiş bulunduğu fikir edinilen hasta ile karşılaşıldığında ilk yapılması gereken lenfödemin unsurunu anlamaya çalışmak, tarzına ve evresini olası bulunduğunca belirlemektir. Eğer bir cerrahi , enfeksiyon yada rayoterapi ardından başlamışsa iki kol yada bacak arasındaki çap farkı ölçümü tanı amacıyla yeterli olur. Eğer sebep belli değilse ileri tanı yöntemleri kullanılır. Dopler ultrasonografi, lenfsintigrafisi ve mr tanı amacıyla kullanılabilir.

Tedavisi Var mı?

Evet, Lenfödem’in tedavisi vardır. Eğer kısa vakit evvelce şişmiş ise tedavi daha kısa, şayet kolunuz uzun vakitdir şiş ise tedavi daha uzun vakitdedir. Bu amaçla en kısa vakitde tedaviye başlamak tedavi başarılı olmasını arttıracaktır.

Lenfödem tedavisi ile alakalı sorularınız amacıyla (0212) 418 74 68 çağrı merkezimizi arayın. uzmanlarımız cevaplasın!